Sila Klik Di Sini Untuk Tebus Hadiah Anda!

Rakyat Jelata

Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah beerti akulah yang terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh di antara kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diriku sendiri. Jika seseorang itu hanya dapat berdakwah apabila dia sempurna, pasti tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yg memberi peringatan..

Wednesday, December 22, 2010

Tips Jaga Kesuburan


Wanita berada dalam masa kesuburan terbaik di usia 23 sammpai 25 tahun. Setelah usia 35 tahun, wanita akan mengalami penurunan tingkat kesuburan. Tidak salah dan tidak terlalu terlambat mulai memperhatikan kesuburan sekalipun jika anda tidak memiliki rancangan memiliki anak sepuluh tahun kemudian.

Berikut tip bagaimana memelihara dan menjaga kesuburan:

1) Menangani tingkat stress

Stres akan menghasilkan adrenalin berlebihan yg dapat menghalangi sirkulasi menstruasi. Jika tingkat adrenalin anda terkawal, ini akan menghalangi progesterone melakukan pekerjaannya menunda ovulasi atau lebih buruk, menghentikan sirkulasi secara menyeluruh.

2) Kurang kafein

Penelitian baru-baru ini menunjukkan wanita yg minum lebih dari empat cawan kopi atau enam cawan teh per hari memiliki risiko tiga kali lebih lama mendapatkan kehamilan dibandingkan mereka yg tidak meminumnya. Keadaan ini disebabkan kafein boleh memperlambat penyerapan nutrisi yg diperlukan dan menghasilkan adrenalin yg dapat mempengaruhi sirkulasi menstruasi dan ovulasi.

3) Gunakan kondom sebagai alat cegah hamil

Pil dan Intra Uterin Devices (IUD) dapat membentuk ketidak seimbangan mineral dalam tubuh yg dapat mempengaruhi kesuburan. Kondom adalah alat kontrasepsi bebas kimia dan melindungi dari STD sebagai penyebab lain menurunya kesuburan.

4) Lakukan rawatan berkala

Mengesan gejala-gejala STD seperti Chlamydia, penyebab utama ketidaksuburan dgn smear secara berkala. Dapatkan rawatan dari pakar sakit puan sekali gus utk mengungkap masalah lain seperti pelvic inflammatory disease atau polycystic ovaries.

5) Berhenti merokok

Penelitian menunjukkan perokok memiliki risiko tiga kali keguguran dibandingkan dgn bukan perokok dan mereka sukar mengalami kehamilan melalui bantuan teknik reproduktif. Dan anak-anak yg dilahirkan memiliki kemungkinan menopaus awal.

6) Perhatikan berat badan

Obesiti sebenarnya boleh memberikan tekanan pada ovari dan tiub fallopian yg membuatnya sukar melahirkan. Obesiti juga dapat merubah kesinambungan hormon dalam tubuh.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...